GEMASS

Groupe d’Etude des Méthodes de l’Analyse Sociologique de la Sorbonne

Accueil > Publications > Recherche par années > Années 2010 > Année 2015

« Sociology of Ideology », International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences, Elsevier, 2nd edition, 2015, pp.573–578.

new extended version, see also first edition

available online : http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/B9780080970868320694

Abstract
The sociology of ideology is part of the general sociology of social beliefs and knowledge. Ideology singularizes itself in the general realm of beliefs not only by the centrality it accords to the nature and the becoming of societies but also by its relational dimension traditionally defined in terms of antagonism and struggle. If the sociological analysis of ideologies was initially developed on a macrosociological level, sociologists have tended progressively to abandon the idea of ideology as a homogeneous and unified belief system for a more localist approach.

Keywords
Belief ; Class ; Collective beliefs ; Domination ; Ideology ; Liberalism ; Mannheim ; Marx ; Neoliberalism ; Political values ; Radicalism ; Social conflict ; Sociology of knowledge ; Terrorism





Groupe d’Études des Méthodes de l’Analyse Sociologique de la Sorbonne - GEMASS
Personnel CNRS - 20 rue Berbier-du-Mets - 75013 Paris - tél. +33 1 58 52 17 76 - email : gemass@cnrs.fr
Personnel Sorbonne - Maison de la Recherche - 28 rue Serpente - 75006 Paris - tél. +33 1 53 10 58 26


Dernière mise à jour le : vendredi 8 décembre 2017