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Groupe d’Etude des Méthodes de l’Analyse Sociologique de la Sorbonne

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“From Discovery to Invention. Sociological Study of Academic Correspondence”, Revue Européenne des Sciences Sociales / European Journal of Social Sciences, 52-2, 2014, pp.7-42

summary
The article proposes a sociological analysis of the epistolary relationship between two forerunners of the social study of science and technology : Robert K. Merton and Seabury C. Gilfillan. Based on an empirical material archived at Columbia University — a set of letters exchanged between 1932 and 1976 — we develop a relational approach of epistolary communication that contributes to reassess the traditional (and mostly economic) genealogy of innovation studies. The study of the invisible college of invention through the private and informal interactions allows us to specify the cognitive, normative and strategic components of academic correspondance but also to explain the durable separation of the sociological study of science (discovery) and technology (invention) observed until the end of 1970s, before the emergence of the STS field.
keywords : Epistolary Relation, Gilfillan, Innovation, Invention, Invisible College, Merton, Scientific Communication

résumé
L’article propose une analyse sociologique de la correspondance entre deux pionniers de l’étude des sciences et des techniques : Robert K. Merton et Seabury C. Gilfillan. A partir d’un matériau original archivé à l’Université Columbia — un ensemble de lettres échangées entre 1932 et 1976 — nous développons une approche relationnelle de la communication épistolaire qui permet de réévaluer la généalogie traditionnelle (le plus souvent économique) des études sur l’innovation. L’étude du collège invisible de l’invention à partir d’interactions privées et informelles est l’occasion de préciser les composantes cognitive, normative et stratégique de toute correspondance académique mais également d’expliquer la séparation durable de l’étude des sciences (découverte) et des techniques (invention) observée jusqu’à la fin des années 70, avant l’émergence du domaine STS.

mots clés : Collège Invisible, Communication scientifique, Gilfillan, Invention, Innovation, Merton, Relation Epistolaire

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introduction RESS dubois 2014




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Dernière mise à jour le : vendredi 8 décembre 2017